A day at Upton park del 1

-Get up, wanker,swedish sissycommu bastard....
Det var Bruce the redhead som ryckt av mig täcket, alla hans fyra tänder  signalerade ett leende, i ena handen en 2 liters pet med bitter engelsk cider i den andra matchbiljetterna, han var påklädd och redo.
Det var matchdag, West ham-Chelsea  matchen skulle börja  tidigt, ett fåfängt engelskt försök  minska riskerna för sammandrabbning mellan engelska firmor, i detta fall de värsta Headhunters versus Inter City firm.
Nyheten att sammandrabbningarna skedde på platser långt ifrån matchen hade inte riktigt  nått myndigheterna så, tidig match =få hulliganer för att de arbetade..o taddaa!! inga bråk.

Själv har jag aldrig tyckt bra om West Ham, deras fans har en falsk fyfanvadviärarbetarklasslag-stämpel på sig som inte riktigt passar dom. Och är det på någon arena man som chelaseafan riskerar att få nått kastat i huvudet så är det just på Upton Park.
Hatet mellan klubbarna är äkta eftersom det i west ham land finns många öar av chelseafans( för att de flesta chelseafansen befinner sig utanför området chelsea) Och sen Joe Cole,Frank Lampard och Glen johnson valde Chelsea före dem så  har det vuxit ännu mer.

Bruce the redhead satt i telefon när jag steg upp. Joe, Longcoat, Steven  och Harker satt i köket och drack smirnoff, Harker hade efter många försök fått ett svar från våran husgud Gianfranco Zola som han stolt visade upp. hans ena son heter Gustavo( efter Gustavo Poyet), andra heter Franco, och dottern heter Chelsea i mellannamn. Longcoat skröt över sin nya tattuering, eller hur snyggt det blev när han lyckade täcka den gamla " fuck france" tattueringen som han gjorde i vrede när han blev utslängd från fotbolls vm i frankrike 98.
Longcoat använder som smeknamnet antyder långrockar, ett typiskt hulligan attribut på den tiden det begav sig, att han är 2 meter lång och har blont hår och är kortklippt med snelugg och ser allmänt hitler-jugend aktig ut gör inte saken bättre när man är på bortamatch, han drar till sig uppmärksamhet och alltsomoftast problem...men han är härlig att umgås med så länge man är en i gruppen och han gillar dig.

-let´s go for a hemingway breakfast.skriker Bruce the redhead när han är färdig i telefon..jag tvingar i mig glaset med vodka som Joe hade hällt upp. slängde på mig matchtröjan och gick ut med de andra.

Bruce the redhead bor i tottenham court, vilken betyder att han har ganska när till det mesta även om det ligger lite off. första anhal blev Butchers Head på fulham street , hak helt i vitt och bara för chelseafan.
vi tog en matchday offer...toast med chips med en bloody mary till(hemmingway breakfast) och  anda gamla bekantingar steg in, min gamle vän Ivan  var där, han hade precis blivit far till tvillingar och man kunde se sömlösheten i hans ögon, förmodligen var han liksom jag här på nåder, skillnaden var att  min kvinna inte kunde komma till puben och hämta mig, hon var kvar hemma i stockholm, arg som ett bi.

longcoat hade bestämt sig för att fylla mig, vid detta laget hade jag inte inte ätit frukost och när min toast kom in så åt han pp den och beställde en dubbelvodka till sin svenske vän.
effekten lät inte vänta på sig, jag blev på sånghumör varpå  jag fick med de flesta i sällskapet på blue day och fuck´em all.
Drygt  2 timmar innan match så drog vi vidare till nästa pub, denna i west ham territory, duke of edingburg på green street, ett sunkit hak där englandsflaggor pryder vägarna, mattorna bär spår av fimpar och klientelet ungefär lika välkomnande som om vi varit fulla svenskar i köpenhamn.
vi såg inte west ham flaggorna, vi borde ha kollat det, men in det läget så var vi upprymda över att ha hittat ett ställe som rymde hela sällskapet.
Vi beställde och började sjunga, Longcoat tog sig för bakhuvudet, han hade fått ett glas slängt på sig, bartendern dök upp. denna gång i westham tröja( viä reniga om att han tog på sig den efter det att vi kommit)  Bruce the redhead försökte säga tillhonom vad som hände, men han skakade på huvudet- vi var på deras territorium, vi var på deras pub, vi skulel gå ut..och det innan Inter city firm hade fått höra att det befann sig chelseafolk på deras hak. och skulle vi inte gå innan direkt, så skulle han ringa polisen och de skulle med största sannorlikhet sabba våran dag.




RSS 2.0