La dulce vida

Det är Fredag, det är Madrid, det borde vara lika med la vida loca, dä rman börjar festa tidigt och slutar inte föränn tidigt nästa morgon. Men jag kan inte rå för det, jag längtar bort, kanske är det  en del av mig som alltid kommer ratt längta bort oavsett vart jag befinner mig. men denna gång är in längtan befogad...i Galizien har det snöat. Och när jag kollar på nyheterna och ser de ploga drivor av snö från vägarna grips jag av en längtan till sverige som driver mig till vanvett..

Så, med hundögon ser jag på min fru, min dotter har jag redan mutat...snö är det ord hon behöver höra. Jag har redan hyrt en Landrover med snödäck, jag har redan köpt koftor och andra varma tillbehör. Allt jag behöver höra är att Matilde tycker att det är en bra idé.

Hon ser på mig, stryker sitt hår, stryker mitt hår...pussar mig lite lätt på munnen och säger.." Vale, venga vamos"

jag, är så lycklig att jag inte kan förmå  mig till att skriva mer. Vi åker inatt.

Kontor

Jag vill ha liv när jag vaknar, Caféljud, trafikbrus, människor som pratar högt, radio som står på, musik och saker som slamrar. Spanien kan tyckas vara ett perfekt land för detta men jag har fått omvärdera allt.
Utanför mitt fönster råder tystnaden, som enbart bryts när en bil kör igenom till en annan gata och det är inte ofta. Det finns ca´fe, det finns resturanger men alla är välanpassade och för inte mycket till liv. Nästan som man kan tro att man är i Sverige igen.

Helgen tillbringades i London med hela familjen. Matilde och dotter såg London medans jag satt på East stand och såg Arsenal vinna via ett offside mål. och Kalou bli bestulen på chansen att bli hjälte. Rödvita domare finns det gott om.

Sen tillbaka till Madrid, i tjänst som kapitalets tjänare och jag kan inte beskriva mina kolleger, när jag försöker tappar jag ord, de är alla stöpta i samma form. de 2 amerikanerna kanske skulle kunna förtjäna att beskrivas efter deras kommentarer om hur de kände det när en svart president svor eden. Annars jobbar det här 2 engelsmän 1 engelska, 3 fransyskor, 3 Italienare, 3 italienskor och 3 spanjorer 5 spanjorskor, 1 portugis, 2 ryssar och 3 tyskor alla välklädda högavlönade och ytterst väluppfostrade. Jag är enda svensk men ses som spanjor p g a mina goda kunskaper i det spanska språket. Jag sköter det spanska kontot och det amerikanska. Jag lämnar kontoret vid 17, tom och trött utan insikt om vad jag uppnått under dagen.
Jag kommer hem, jag lagar mat, jag matilde och dottern går kvällspromenader, vi älskar nästan varje kväll ,somnar lyckliga och nästa dag börjar det om
Detta är mitt liv just nu.

Mitt liv.

RSS 2.0