Sängkammardiskussion

Ibland, bör en man hålla sina dagdrömmar för sig själv. speciellt då han på ett pojkvasker vis blir så uppfylld av den att det lyser i ögonen att just denna dagdröm inte har något som helst förankring i verkligheten.

SCEN 1 Det äkta paret s sovrum, precis efter tandborstning men innan godnatt kelet. Parets barn sover sött

Mannen :  Vet du vad jag fantiserade om idag ?

Kvinnan: Hoppas att det var om något bra

Mannen: Jag drömde om att de skulle sparka mig från jobbet för att jag tog en rövare och gick tidigt med massor  arbete kvar att göra.

kvinnan : Låter ganska troligt  ( I en ganska ointresserad ton )

Mannen : Vet du vad jag  tänkte då ?

Kvinnan:  Näää

Mannen  Att vi skulle sälja lägenheten och åka jorden runt för pengarna, du,jag dottern som en treenighet på exotiska platser med intressanta människor. Och när vi har tröttnat på det  öppna ett hostal, du i köket jag  ,guide som tar  turister på rundvandringar.

Kvinnan : Så vi skulle bara lämna allt det här ? Dagisplats till dottern, ett bra arbete, mitt  arbete som väntar på mig trots snart ett års  föräldraledighet, våra vänner.

Mannen : Men vänner, det hittar vi nya. och det finns ju internet så helt bruten blir ju inte kontakten.

Kvinnan : Ibland  förstår jag mig inte på dig, det värsta är att jag  tror att du någonstans i ditt  bohemhjärta menar allvar

Mannen: Vad skulle vara så farligt om jag vore allvarlig ?

Kvinnan: Precis allt, man gör inte så, människan behöver rötter, utan dom är  vi som  pollen som bara flyger omkring utan mål.

Mannen i vädjande ton till sin kvinna

-Älskling, varför inte leva ? bryta upp   och se  vad  vart  livet tar oss ?

Kvinnan i samma vädjande ton

-Älskling, om du inte trivs med arbetet så säg upp dig, om du inte trivs med livet lämna oss, om du inte trivs med dig själv , gör något drastiskt: men  skräm inte mig med  några dagdrömmar för att du skippat en halv arbetsdag och tagit  en välförtjänt  paus för att vara med dig själv.
klarar du inte av det så ska  du kanske inte smita någon mer gång.

 Mannen inser att han besegrad, av förnuftet av alla saker. han förväntade sig att kvinnan han älskar skulle drömma med honom .men kvinnor fungerar inte så, de fungerar och det är därför de alltid besegrar hopplösa romantiska drömmar om att dra iväg och ta dagen som den kommer. De är realister som uppskattar att deras män tar sig tid till dem någon gång , något som visar att förhållandet fortfarande är vid liv.

-Vet du, säger mannen tyst  innan han släcker lampan  på sin sida .
-Nej, svarar kvinnan.
- Det är tur att  jag har dig.
- Sov nu romatiska fjolla, du ska upp om fem timmar.




Septembers ljus

Överallt ser man naturens förberedelser inför hösten. Färgerna i lövkronorna ser ut att vara målade av en absinthgalen surrealist, vinden tar med löven och låter dansa runt benen som barn påmidsommar, och ljuset ser ibland ut att vara brutet/splittrat när det faller över hustaken.

Det känns som  sensommaren gjorde sitt sista glädjesprång idag, och det tog med sig mig i farten. Jag  tvingade mig att sluta tidigt idag.
Allt det som förväntades  bli uträttad av mig lades åt sidan, ville inte missa en sekund av denna dag. jag skrev en post-it lapp på avdelningschefens bord.

VÅGA LEVA!!
Gone fishing

er ödmjuke brolier L Tomlov

Jag var för glad och uppfylld av liv för att försöka hitta på  en vit lögn  rörande min arbetsflykt. " Vill de sparka mig för detta, så varsegod, jag blev  isåfall sparkad medans jag fortfarande hade blod i ådrorna,"

Blev glad över tanken att de kanske sparkade mig för att jag drog efter lunch, tillsammans skulle de bygga en bild av mig som  en solospelare inte en lagspelare, en risk, och efter utvärderingen i fredags skulle de känna sig mindre dåliga av att entlediga mig från mitt arbete.
Jag spann vidare på detta i hissen ner, målade bilder av en glad Matilde som såg fram emot att ha mig hemma och kunna njuta av  ett kärleksfullt familjeliv.
sedan skulle vi sälja lägenheten och dra jorden runt med vår dotter, träffa intressanta människor, besöka magiska platser  för att till sist slå oss ner, öppna ett litet hotell som man kunde göra utflykter/trekking från.

mobilen ringde när jag stod på torget vid slussen, jag  skulle just sätta tänderna  i en strömingsrulle med mos.
Det var avdelningschefen, han förstod inte varför jag skulle ut och fiska på en Måndag-Jag antar att det var för mycket begärt att en formalinfylld vaxdocka skulle fatta metaforen i gone fishing. - Jag kommer imorgon, svarade jag. " idag får jag inget gjort "
Till min förvåning köpte han argumentet, " Kom imorrn Lasse, det blir säkert bättre så"
Det var vänlighet som dödade min dagdröm om ett nytt friare liv. Ren och skär empati från en kollega som förstod att man ibland måste ta en timeout. " Otroligt !!!!! "  utbrast jag  och log åt  mannen som jag delade bord med.

Resten av dagen gick jag bara omkring, jag fann ett antikvariat som jag inte sett innan. Handlade John Steinbecks " Riddarna runt dannys bord" tog sedan färjan över till gröna lund och fortsatte ut till blockhusudden och trängdes med gässen  som inte ville dela med sig av  sin gräsmatta.
På Cafét tog jag en underbar kopp kaffe med sveriges största kanelbulle, satt där några timmar och blickade ut över vattnet och läste boken jag köpt.
avslutningsvis åkte jag till saluhallen på hötorget och köpte  mat till mig och matilde. och när jag kom hem
så visste hon redan vad jag gjort eftersom hon ringt till arbetet,men hon ringde inte upp mig för att  hon antog att hade jag velat njuta tillsammans  så hade jag ringt.

Jag  gav den förädralediga halvan av familjen ledigt resten av eftermiddagen och ställde mig och lagade mat med vår dotter, som visserligen kan stå, peka,kasta saker men som står helt oförstående till hur man komponerar en maträtt.
Väl tillbaka hade matilde köpt en  klassisk CD, så vi stängde tvn, tände ljus och lät musiken fylla våra sinnen likt maten som fyllde våra kroppar.
Vi brydde oss inte om att plocka in tallrikarna utan bara låg där, nöjda , mätta, lyckliga.

 .


Utvärdering

Det hände en fredagseftermiddag på ett kontor i centrala stockholm, en  avdelningschef  som vi kan kalla  för  Fredde kallade in  undersåten Lars  Tomlov  till sitt kontor. Mannen i fråga stod i full färd med att avsluta arbetsveckan och uppfylla sitt löfte till sin lilla familj.  Just denna eftermiddag var det  tänkt att de skulle till Eriksdal och bada.
Av detta blev det intet, utvärderingen kunde inte vänta. den var viktig sa Fredde och då var det bara för lasse tomlov att följa med in.

Fredde gick igenom de projekt som Tomlov hade utfört, han berömde Madrid och han berömde  New York  men det var något som hade gnagt i Fredde alltsedan Tomlov hade anlänt till byrån.
-Ja, vi anser att prydlighet och korrekthet är något  av ett minimikrav  för våra anställda. du t e x  ansluter inte till After Work ölen, du bär inte slips något som  mina överordnade kommenterat.
Har du något speciell anledning till att inte använda slips och falla in under det innan nämda beskrivningen av korrekthet och prydlighet ?
Lasse Tomlov såg på fredde med förvånad min, skulle detta vara andledningen till att utvärderingen inte kunde vänta, för att han inte bar slips, det  var som ett skämt utom det att fredde inte log. dessutom så irriterade Tomlov sig på att  fredde var yngre men försökte svänga till sig med en svenska som hörde hemma i det förgångna.
-Du glömde mössan?
-Vad? svarade Fredde förvånat.
-Ja den vi ska ha på oss så vi kan ta av oss den när vi pratar med överordnade, den  mössan.
-Nu förstår jag inte riktigt, fredde var inte beredd på denna vändning.
-Jag trodde detta skulle gälla min  arbetsinsats, inte  mina val  av kläder, svarade lasse tomlov behärskat.
- Men det är ju en del av helhetsintrycket, är det ett problem för dig om du skulle ta på  dig en slips o kavaj varje dag  när du  är här och arbetar under oss?
- Så  du menar, att jag skulle bli en bättre arbetare om jag satte på mig slips varje dag  och  använde kavaj lite oftare?
-Men  det var inte så jag menade,  det jag menar är att vi dagligen  kommer i kontakt med folk utifrån och det gäller att  möta deras  förväntningar när det kommer till affärer  på  denna nivå.

Lasse tomlov trodde inte  sina öron.
- Vet du, svarade tomlov, jag ska låtsas om att denna  utvärdering inte ägt rum. Sådana här jönserier har jag inte tid med, jag har en familj att möta och jag är redan en kvart försenad. Kanske fungerar dina teorier om ledarskap på Lundsberg( Lasse tomlov visste att han gått där) men här i den riktiga  världen där tar varje människa  beslutet om  sin klädsel för givet att  det är dennes val, inte ett tvång.

-Jag kommer att  rapportera detta, det vet du va ? sa Fredde i ett försök att skrämma Lasse  Tomlov
.
-Glöm inte slipsen  när du gör det, för utan den så vore du som vilken nolla som helst, och du får gärna visa mig en företagspolicy  som föreskriver slips  och kavaj  varje dag.

Lasse Tomlov hade lust att stoppa freddes slips i munnen,en sten med rep runt hans fot och hiva iväg snorungen med en katapult som används på hangarfartyg,  riktad mot bonnierhuset.

Han stängde inte dörren när han gick utan bara fortsatte ut där hans livs kärlek o barn väntade påhonom.
Hon kysste han ömt och frågae hur dagen varit.

-Från broilerfabriken intet  nytt.

Del 2

Så var vi där, 6 broilers som kamoflerat sig till  djurgårdare.  När  klacken  värmde upp  kom  pluntorna  fram, de skickades mellan oss och delades med andra djurgårdsfan.
Jag var mest intresserad av att se skandalbacken Elanga, hans skandaler har underhållit mig de sista veckorna, speciellt den efter matchen mot Thun då han helt utan självdistan och efter att ha  varit skyldig till 2 baklängesmål  kommentera sina medspelares insats och såga dom längs anklarna- Det var rörande på något sät t  att läsa det, men  rörande på en tragikomisk nivå.Här i stockholm är   han inte  uppskattad och det visar vissa plakat.

Matte O ( som jag kallade efter di  Matteo/ chelsealegend efter några öl) låter alla veta att jag är ett  chelseafan,ber mig att visa mina CFC tattueringar för våra grannar.
Jag blir kompis med en sympatisk man i 40 års åldern som har Tottenham som favoritlag i england, vi diskuterar om allt fram till startsignalen  då han började skandera med de andra på vår sida.


Efter en stund kan jag inte hålla mig, båda lagen turas om i felpass, dålig bollmottagning och krossbollar som inte leder till nått, Sidleds andersson är värst och jag blir inte imponerad av T Hysén , han liknar mest en vattenbärare på  ett  IFK mittfält/ i england skulle det motsvaras av en defensiv mittfältare i  lånbollarnas  mecka, dv s nottingham forest.
Jag  utbrister ett, " men va faaaaan" när den sjuttonde krossbollen  fastnar  i Malmös mittförsvar.  En madelenekopia vänder sig och hyschar,jag står  trots allt i diehardfansens hörn.
en minut efter  lyckas jonson ta emot en boll  o skicka in 1-0.

äääääääässsssäääääm guuuuuuuulllllld äääääässssssssssäääääääm guld skanderas det.
jag skakar uppgivet på huvudet över det som ska vara  sveriges bästa lag. jag förstår allt bättre varför svenska lag inte lyckas i europa.

resten av matchen blir en pina, och när slutsignalen ljöd stod jag redan vid utgången efter ett snabbt farväl till de andra.
Jag har fått mina farhågor om svensk fotboll besannade, detta var outhärdligt, kan jag ringa amnesty eller avlägga en rapport att  en masspsykos drabbat svea rike och som tvingar  ett tiotal tusen männsikor  att  uppskatta  den  underhållning som de bjuds på, är inte det farligt nära tortyr?
De skulle kunna få  sportslig asyl i england, spanien eller italien som vet  vad  konceptet  underhållande fotboll innebär.


Idag  var alla Difare rödögda, bakfulla  och sega. I personalrummet ber de mig kommentera matchen.
jag svarade lakoniskt."vilken match?, vad det än var vi såg igår så var det  inte fotboll, snälla låt mig slippa att följa med någon mer gång, jag  står inet ut med att se svenska lag misshandla allt vad  fotboll heter."

De skrattar högt och ber mig berätta när jag såg Chelsea sista gången" på stamford "svarade jag
när barcelona var på besök.
jag vann den diskussionen men jag hade gärna sagt att svensk fotboll är bättre än vad jag trodde men dessvärre är den istället  sämre än jag fruktat.  Allsvenskan är det U-land där de håller till.
andra länder prioriterar underhållning men här får man en plats i startelvan om man orkar sprinag i 90 minuter.

Jag ska skölja ner den bittra eftersmak  pryobesöket på en svensk arena gav mig med  CL-fotboll. Chelsea möter chippens anderlecht.
dessutom kan jag fira att jag fått mina reservationer bekräftade.  Chelsea-West Ham, Chelsea-ManU. Chelsea-Real Betis(CL) Chelsea-Aston Villa, Man U - Chelsea.
och då är inte vår turnén inräknad.

walking in chelsea wonderland
never to end
walking in chelsea wonderland
now and forever

keep the blue flag flying high!!!


Måndag på brolier klubben del 1

En gång per vecka ändrar brolierklubben på min arbetsplats skepnad,bort åker biznizfodralet,slipsen göms undan och  det vanliga efterhelgsnacket är utbytt.
Det är blåränder på helakontoret, halsdukar som hängs över kuberna,Blåjeans och matchtröja  är det som gäller, ölen öppnas redan klockan14 då måndag av tradition är en väldigt lugn dag,  de få skåningara flyr fältet med varierande ursäkter. avdelningschefen ser mellan alla fingrar han har, han vet att öppnar han munnen så får han alfahanarna från brolierklubben på sig( han bekände på en företagsfest att han var bajenfan )
Idag har de dagen till äran de regerande mästarna på besök  och  de skåningar som arbetar här och som inte lyckats leverera en ursäkt  som ta dem från detta plan får utstå gliringar av det grövre slaget.

Jag själv är inget undantag, men de vet  vartjag står. Svensk fotboll är fullständigt ointressant för mig.
- öhh, Lasse, är inte djurgååårrrn det bästa laget i sverige ?
-öööhh, de hade kunnat vara bästa lag i sydostossetien,jag skiter i vilket.

-men öhhh, om du  hade en biljett skulle du följa med då?
-Skulle aldrig betala för att se svensk fotboll, möjligtvis Proletären FF eller  GAIS för då ingår en korv.

Matte A, ledaren för brolierklubben kommer fram och dunkar mig i ryggen, nyper mina kinder och säger med  ölandedräkt.
-Du  Lasse, du ska inte vara så negativ. i sin innerficka halar han fram en matchbiljett  som han lägger framför mig." ikväll ska du vara en av  grabbarna"
Dådet verkar ha planerats närjag var iN Y  för  Klausters kom med en djurgårds munkjacka, halsduk och keps.
-Kom igen! följ med  du har nobbar våra fredagsträffar, du kommer inte på seglngen och är inte med på några aktiviteter .

-Ja, ok ...jag följer med, ska bara skriva klart USA rapporten

De highfivar sinsemellan

Jag får veta per telefon att Matilde inte alls gillar mitt  upptåg, hon ber mg att vara tyst när jag kommer hem.

Antar att  det  här är ett avsnitt där det står  fortsättning följer på.

O´ Mercy

Tompa har tagit taxi härifrån, nöjd med 0-0 mot Pool och ett spurs som var närmast segern. Själv kunde jag inte sluta beundra  jeremy  jenas , vilket  kap att få honom till talangfullt Spurs, men i dagsläget har han tagit ett steg uppåt när han lämnade det ständigt underpresterande Newcastle.
Chelsea vann sin match mot Sunderland  med 2-0 efter ett mål av  en av mina favoriter Geremi. Tipskupongen visar 11 rätt men jag har inte orkat kolla om det gav något.

Jag satte mig här  med ett stort glas Jura , Bob Dylans album o´mercy kröner denna natt med sin underbara lyrik.
Den tar mig tillbaka till den tiden då jag och matilde var nykära,  då vi på en smal madrass  lyssnade på   musiken med öppet fönster i en sommar som aldrig tycktes vilja ta slut.
Utanför kom och gick dagarna men vi brydde oss inte- Vi var varandras universum.vi  var här, nära och nakna och inget spelade egentligen någon roll.

Nu har vi dubbelsäng och tid och ligga kvar ( sundström ripoff Amors pilar )

Jag saknar min lilla familj så att det värker. 3 veckor i satans tjänst   för att sen komma hem till ett tomt  hem.
Det är lätt  att  bli såsig i hjärtat med whiskey, jetlag och nostalgimusik.
nu fattas bara regnet och blåsten för att  jag ska få mitt egna lassetomlov blues.

god natt

Dagens roligaste

Jag tycker priset  för dagens roligaste uttalande  utan konkurrens går till Tiina  Rosenberg och hennes " Om en kvinna ligger med en man är hon en könsförrädare"
Sen kallar hon en partikamrat för rasist när hon inte lyckas uttala Devrim mavi korrekt.

Vem har sagt att  kvinnor inte kan samarbeta ?


I´ll get me coat

Landa vackert

Lördag
Hemma från staterna, tre veckor i det  stora äpplet har fått mig att  längta efter  lugn och ro.  Jag kommer inte att sakna  USA, jag gillade i stort sett  bara  chinatown=Resturang Wing Wee, central park och  bokaffärerna på 5e  o fiskehelgen uppe i Carmel.
veckorna i usa har gjort mig ännu mer övertygad om att jag inte hör hemma i affärsvärlden,14 timmars arbetsdag,mat som äts i hast ,alla dessa möten och männsikor har blivit som  mosaik i huvudet
.
Lägenheten är tom Matilde har lämnat  ett kärleksbrev på bordet och en  kastrull med lentejas  con carne  står färdig att värmas. Jag packar upp  mina väskor, brygger en kanna kaffe meddelar far att jag är hemma.
Två vykort från argentina. tre kompisar är där och paddlar på rio santa cruz  och sen  har de planerat att vandra i  de patagoniska bergen. De hade fått napp från amazon som ska köpa deras story, för dom  betyder det  att  deras  resa har fått ett alibi och ger ekonomisk avkastning. för mig betyder det ännu mer tid från männsikor jag håller av dessutom är jag avundsjuk på hur bekymemrsfri deras tillvaro  är. de lever sin dröm och sånt kan jag aldrig sluta hänföras av.
Matilde ringer från GBG där hon är  och hälsar på sin moster. Vår dotter klagar i bakgrunden hon har visat de andra barnen vem som bestämmer och har nu ockuperat deras leksaker utan en  tanke på att lämna tillbaka dem eller dela på dem
Jag ber henne  att skynda på och låta antonio köra bilen hem så att  jag vet att  de kommer hem lite fortare.

                                                          FOTBOLL

 Thomas från jobbet ringer och frågar om  jag har nått speciellt för mig idag. jag svarade att det har jag inte så han är välkommen.
Han  vill se Tottenham-Liverpool på vår tv .  Jag sätter 2-1 till Tottenhams fördel. skyndar att sätta resten  av stryktispet på nätet innan det stänger.
Spurs har för övrigt  PL intressantaste  lag med ett  innermittfält bestående av  Jenas och  Davids o powerpolacken från derby, Rasiak och Mido på  topp kan deras säsong mycket väl  sluta  på  övre delen av tabellen.

I ett mail  uttrycker  bruce the redhead sin stora belåtenhet  med nyförvärven Asier del Horno, Shaun Wright-Philips och Essien.
han skriven att  Dein har varit farten igen ( Dein sitter både med i FIFA executiva kommitté och i arsenals styrelse och han ensam har påbörjat ett korståg mot chelsea)

Denna gång gällde det dopingprover som Chelsea hade tagit på Adrian Mutu  på begäran av  Fifa  och som visade sig vara positiva. Mutu avskedades  på direkten och stämdes för kontraktsbrott och allt  borde vara frid och fröjd men inte, chelsea använde sig av ett privat företag(  ett labb nere i Leyton ) och det får man inte göra.
Pajasen Dein var inte nöjd med detta utan har krävt höga böter och i slutändan 2poängs avdrag  för en spelare som inte finns med i truppen.
absurt är bara förnamnet,men månadens skämt är väl ändå när fat cat johansson ger fifas good sportmanship priset till barcelonas tränare Rijkard. ett exempel på hur bastuklubben  G14  och fat cat  åter igen  sammarbetar. ( båda är med i den grupp som vill  ha en elitliga i europa )
Det är ingen hemlighet at t Rijkard gärna uttalar sig illa om klubbar som inte vill sälja till honom( googla omdu inte tror mig ) och i kvarten mot Chelsea så visar han vilken gris han är då han tränger sig in  i  Domare Frisk omklädningsrum och blev motat därifrån av vakter.
och  det goda sportsliga omdömet visar han efter matchen påstamford då han öste galla över Mourinho
Enligt fat cat så det föredömligt uppträdande samyidigt som de bötfäller Mourinho för hans uttalande mot frisk .
T  o m en  supporter  som inte håller på Chelsea kan känna doften av hyckleri.


Motståndet ärså vekt i dag (Sunderland) att jag inte ensbryr mig om att kommentera matchen.
Thomas har kommit och han vill  gärna pröva Islay of Jura. sånt guld låter man ingen dricka ensam




En helvetes helg

  Jag vaknade på Castor hotell/ new york när nyheten om  New Orleans kablades ut.
Mitt i  världens rikaste land med världens starkaste armé och förmodligen världens mest enfaldiga president har ett  varigt sår öppnat sig och blottlagt hur liten människan är när moder jord är på krigsstigen.

Amerikaner jag pratde med förstod inte hur dett a kunde hända, i deras land men så kom andra nyheter, det federala stödet  till  preventiva katastrofåtgärder hade dått sina anslag nedskurna till hälften i vissa fall, i fattiga Louisiana kan inga  megastora företag gå in med sponsring som de gör i florida och texas. Underhållet till dammarna var eftersatt och var säkert  en bidragande orsak till att de brast . vilket land regering leker så med sina medborgares liv?
för mig är det ofattbart.

Jag letade i de stora tidningarna efter  åsikter som skilde sig från  den stora strömmen och fann Roy Stumer som skrev att han räknat dagarna till att en katastrof av denna .
"Tecknen har funnits där  hela tiden, med en golfström som blivit 1.5 grader varmare för varje år och ett USA som vägrar att ändra livsstil var detta  bound  to happen"

Jag vill inte gå så långt att ge amerikanerna  skulden för  katrina, men  att ett land straffas avnaturen så hårt  och blottar så stora fel  som den gjorde har för mig ett symboliskt värde.
Att det händer i new orleans där segregeringen fortfarande är en del av de svartas vardag, fattigdomen och uppgivenheten är större än på andra håll i USA  och att det var samma uppgivna svarta amerikaner som fick sina hem dränkta  och  inte kunde ta sig därifrån,samma  svarta amerikaner som  plundrar  i sin jakt för rent vatten , samma svarta amerikaner som beväpnar sig till tänderna och belägrar  sin stad   i enlighet med principen  den starkes rätt.
Den federala regeingens svar är lika svårt att förstå  som processen som ledde fram till beslutet att skicka nationalgardet och Irakveteraner till området.
Ordning framför evakuering ,respekt  för lagen framför  lindra människors lidande. vapen vapen och ännu mer av den starkes rätt.
Och ännu fler döda och ännu mer dödande och ännu mer av lidande.
( en amerikan säger med  ursäktande  ton" vi är dömda att  repetera våra misstag för att vi helt enkelt inte fattar att universum inte är USA )


Jag hoppas att de lär sig av detta och ställer de rätta frågorna till sig själva när de rannsakar sig.
och mina kondeleanser till Kelly Rodrigez  och Sam  Gordenstone som inte överlevde.

Vila i frid vänner.





RSS 2.0