Costello , tidigt en morgon

Vaknade med ett ryck.
Jag hade glömt något, men kunde inte komma på vad.
Väckte matilde och frågade men hon bad mig dra till atacamaöknen. och när jag kom på att det jag glömt var inget viktigare än att jag skulle skickat ett paket till min gode vän Sebbe som bor i alaska är alltför upptagen med att frysa tasken av sig för atti  ha tid till att samla lilla sverige i sin gudsförgätna del av världen så var jag klarvaken.

Det blev kaffe(Zoega forza) och elvis costello och en noga planering om vad jag tänker skicka. Sebbe är petig och ger man han fel saker tar han det som ett personligt angrepp.

Jag vet att han gillar böcker och musik så jag tänker köpa följande.

Elenor rigby-Douglas Coupland
Mästaren och margarita-Michail bulgakov
Gravidationens regnbåge-Thomas Pynchon


Musik tänker jag passa på men ett blandband med trafikbrus ska nog pigga upp honom.

MIn dotter gnydde för en stund sen, hjärtat slog en glädjevolt. tänk om vi kunde få äta frukost tillsammans, men det visade sig bara vara det gamla vanliga, att hon sparkat av sig täcket och lagt en kudde ovanpå huvudet.

Let them dangle med E costello är en mycket bra låt att börja dagen med.
just ja. börjar mitt dagliga pass som satans medhjäpare i den globala ekonomins tjänst om ett par timmar.
men nog hinner jag se Big fish en gång till.

den trojanska hästen

Vid lunchen idag var ämnet den globala ekonomin. för och nackdelar vägdes emot varandra men ingen sida kunde sägas avgå med seger.
Jag blev förvånad över att så många i min närhet var så oupplysta och mörkblå.
Pankov beskrev mig som en trojansk häst att mitt i ett stort företag ha en person som har hjärtat till vänster var för honom fullständigt obegripligt.
Jag rekmenderade givetvis chomski men även Sven Linqvists" Utrota varenda jävel" eftersom den boken skulle ge han en första lektion i hur imperier skalat svagare nationer på allt av värde.

till damkronornas final valde jag pizza och jordnötsringar, och vid reduceringsmålet hade jag kramat en boll av jordnötsringar-men min förhoppning var förgäves, det blev inget nytt mirakel.
och vad säger man om tre kronor??
lägger sig med alla fyra uppåt av ren taktik, var är hjärtat pojkar, hoppas ni åker på ruskigt mycket stryk mot schweiz, för vinna det förtjänar ni inte.

Dagen boktips
Utrota varenda Jävel// sven Lindqvist
dagens låt
Day in day out// Mary beats jane


Damkronor

Inte sedan Gunde Svan sket ner sig i femmilen i sin jakt efter lite krimskrams att hänga runt halsen har vintersport haft något att erbjuda i avdelningen intressanta saker.

Nu har vi våra damkronor som är i OS-final efter att ha brytit den trans-atlantiska dominansen och jag tänker banne mig se den.
Den riktigt svåra uppgiften blir att välja rätt tilltugg. Dam hockey har liksom aldrig stått på menyn innan.


En morgon i en nästan tom fyra

Jag nynnade Tom Waits
"I´m going to the city, i´m leaving with the train and if you wanna stickaround until i come back again,
todays gray skies, tomorow will come, you have to remember yesterday soon will be here" 

När Matilde med dotter for till götet för att fira en släkting.
Jag hade gärna varit med dem i helgen eftersom jag har långledigt. men det ville sig annorlunda. Jag blev kvar i vår lägenhet hela helgen och försökte göra det bästa av situationen.
I fredags festade jag och jag har inget av värde att raportera eftersom fyllan kom smygande och tvingade mig att åka hem i förtid.

Lördagen tränade jag och låg i soffan och lyssnade på Iron&wine med  bluesgrepp över mitt kärlekskranka hjärta. försökte döva längtan med hellraiserfilmer och hockey men inget fnkade.
Matilde ringde och skällde för att jag inte var där. Jag försvarade mig inte men har man inte lust så har man inte.
 
Söndagen började med Calexico och svart kaffe, färskt bröd i ett tomt kök och jag kände mig som jag var i eländighetens mitt. ofattbart att man kan längta så mycket efter sin kvinna efter så många år tillsammans.

I brist på kvalité fotboll begav jag mig ut påstan för att få ett anständigt mål mat.
Jag hamnade på shanti på katarina bangata och det var helgens höjdpunkt.

Anders ringde, tyckte att vi skulle på kvarnen. jag tackade nej med ursäkten att jag var tvungen att arbeta.
Far ringde och tog matildes gbgresa som ett tecken på ett förhållande i kris.
efter en kvart av pseudofreudianska analyser av mina svar gav han upp och insåg att allt är som det ska vara i hans sons familj.

Efter att ha drömt om att jag var på ett fartyg på atlanten med ogiltig biljett vaknade jag klockan 02.00, såg på discovery så satt jag mig här och lät fingrarna löpa fritt- det är ofattbart att jag har så lite att tillföra denna natt, men å andra sidan, läser man andras bloggar så inser man att man inte är ensam.

nattens låt är
 Calexico´s minas de cobre .
  


Pankovs dilemma

Pankov, terrordemonens kub är nästan intill min.
jag hörde han stöna igår när jag kom till arbetet, ett stön som fortsatte hela dagen.Mot eftermiddagen byttes stönet till djupa suckar och när han lämnade arbetet vid dagens slut så var det i frustration.

Idag kom han över till mig, bad mig om analysen jag skickat för tre dagar sen som backup sa han. men jag såg igenom allt det där. att han slarvat bort min analys var uppenbart.
med sammetsögon och  honungsröst förklarade jag för honom att analysen var skickad och han fick gå till koord för backup. någon han alldeles för tydligt visade att han inte ville göra och nu var suckarna och stönandet tillbaka.

sorry Pankov, du skulle inte ha ringt efter midnatt häromnatten, du skulle inte rubbat balansen mellan arbete och fritid och inte väcka den småbarnsfar som sover.


I satans tjänst

Är man som jag en framavlad kokong i satans tjänst måste man kunna leverera vilken dag som helst vilken tid som helst.
Pankov, det spetsnästa balten , flugornas herre på företaget  och legitimerad skitdemon ringde precis efter klockan slagit spöktimme(ja, när annars skulle en demon ringa ? ) och bad mig skicka en analys som jag redan skickat.
Jag bad honom fara, skita sig i näven,välta en siljabåt över sig och böja sig bakåt tillräckligt mycket så han kom åt att bita sig själv i baken, för var man så klent utrustad att inte dubbelkolla sina mail innan man låter fingrarna få diarré och löpa amok över telefonen-ja då förtjänar man inte ett behärskat bemötande.

Min dotter tyckte det var jätteroligt, så som straff har jag bandat den sista halvtimmens skrik och mailat till han. Imorgon ska jag sprida ut till alla på jobbet atti ukrainas ishockeylag egentligen är kvinnor i en testgrupp för steroider.



rapport från tisdagen

Satt och arbetade på laptopen och njöt av trådlöst bredband då det damp ner ett mail.
Någon vid namn Tullius D undrade följande.

Om du satt på deathrow och det nalkades din sista måltid. Vad skulle du äta?

Stekt fläsk och löksås. i massor. och mango,anjoupäron och en blåbärspannacotta.

Vilken historisk person skulle du vilja vara?
Paulus, inte för att han lämnade historiens största avtryck, utan för att han levde i Jesus närhet och jag själv gärna skulle velat bevittna hur en världsreligion föddes.

Vilken historisk person skulle du vilja träffa?
Sitting bull, running horse. E Zapata. H P Lovecraft, Sulla, Cleopatra och många många fler

Vilken historisk händelse skulle du velat bevittna?
Slaget vid narva 1700, uppförandet av den första gotiska kyrkan,slaget vid cannae. byggandet av rom. och mycket mer som int e ens ett väldigt förlängt liv skulle kunnat ordna.



frågorna blev efter denna ganska snåriga så att jag började undra om varför de ställdes.


Matte O och den ambitiösa valpen dök upp vid min kub idag och förklarade att Anette fått tjänsten som jag inte ville ha.
-Gott så.
Den ambitiösa valpen har förövrigt börjat undvika att sparra mot mig på boxingträningarna. han tyckte han fick nog när jag lämnade sprickor i tre revben.
-Gott så,
På arbtetet är han isolerad eftersom han uppvisat grova luckor kunnadet om den ryska marknaden. de kunde ha frågat mig så hade jag gett dem facit.


Matte O och jag har blivit ganska bra vänner med tanke på den omgivning vi har. tillsammans har vi bestämt oss för att springa stockholm marathon tillsammans. min tid på 10 km ligger påblygsamma 78min 43 sek. ha

Har inte kommenterat Chelseas förlust mot boro i helgen. men det var längesen en förlust kändes så skön.
kände igen lite av det gamla chelsea då man åkte till lag i norra england och fick oförklarligt mycket pisk.

over and out.

snigeln

Den kryper som en snigel längs ett salldsblad, men när den väl har blockerat ögon har den en elefants storlek- Jag pratar om insikten.
I detta fall insikten om att jag är fast.

Den kom till mig utan presentation tidigare idag.
Mellannivåchefen är tjänstledig, de två andra, vi kan kalla dem oskar och Jerne fyller inte kriterierna för en sådan post.
När Markström rullade in i kontorlandskapet på sina trendiga rollerblades med sitt colgateleende och sina americanflirt blickar på våningens babes borde jag ha anat att något var allvarligt fel. Borde ha tagit ut min rast där, förhalat det hela.
Men innerst inne visste jag.
-Lasse, chefen låter hlsa att det står mellan dig och Anette om vem som ska bli Jontes efterträdare.
-Låt Anette få tjänsten, hon har varit här längre än jag och är betydligt mer diplmatisk.
Jag, mellannivåchef, bli baktalad både uppefrån och nerifrån-nej tack. då stannar jag hellre här på brolierplatsen nära panoramafönstret och låter livet fyllas på med år och lönehöjning i jämn takt och låta fritiden göra mig lycklig.
Markström tittade på mig, på mitt skrivbord påmin klädsel som fortfarande inte var regementsenlig och verkade tänka innan han sa något.
"Du, Lasse. Har inte tänkt på det innan, men kanske du är redo för större ansvar. bra att du indirekt påpekade det för mig"
-Har jag inte alls gjort, replikerade jag snabbt.
-Du, jag ska ta ett snack med bossen, sa Markström och pekade uppåt samtidigt som han fäste blicken mot taket som om det var GUD himselv vi pratade om.
han rollerbladade sig iväg. Gurre som hört hela konversationen garvade tydligt.
-håll käft!! snäste jag åt han inna jag rörde till hans analys som låg på hans skrivbord.

sådär snabbt kan det gå, den långsamma sniglen blev till en gigant framför mina ögon som hindrade min horizont.
Jag ringde hem, men matilde skrattade åt mig.
-Amore, ta inte sånt där på så blodgt allvar, en bättre tjänst är väl bra?
-du förstår inte, jag blir fast här.
-Om du väljer att se det så blir du givetvis det.
-jag hade väldigt gärna stannat här på denna position tills något bättre dyker upp.
-och vad skulle det vara ?
-jag vet inte, bättre bara....
-kan inte prata mer med dig, jag har i likhet med andra verkliga männskor verkliga problem. vår dotter ska hämtas från dagis.

Visst hade hon rätt, som alltid. Det här var inte ett problem utom i mitt egna huvud. Jag var ju ännu inte där och pratade med good himselv och tog emot den nya tjänsten. jag var ju bara påtänkt som kandidat till en tjänst som visserligen var tidsbegränsad men som ändå skulle ta mig ett pinnhål upp.
men jag trivdes här, där jag satt. mitt språkkunnande,energi och min felxibilitet var min starka sida som ofta ordande sjyssta dealar.
jag packade ihop för dagen och tänkte på vad jag skulle göra för mat när jag kommer hem.
min dotter älskar all mat men speciellt mycket så älskade hon mat med ost.
lasange...ja, det får bli det


RSS 2.0