Casa Domingo

Madrid lägger ner,ger upp inför värmen och tar siesta. Mötet som jag trodde skulle ske när jag kom är inte inte planerat föränn kl 18, det ger mig ett  par timmar att utforska staden. Jag har varit här förr  men har bara minnen av en matförgiftning som tvingade mig ligga ner i  en säng  på ett skabbigt hotell.
Mitt hotell ligger mitt i smeten, 100 meter från kontoret jag ska till i kväll, jag ser P del sol från mitt fönster.
jag ordnade så att min medhavda laptop fungerade och valde sen att bege mig ut.En bartender med sydamerikansk brytning  rekomenderade casa domingo som låg ett par kvarter bort.

Värmen är verkligen annorlunda här i Madrid, den är torr och död på nått sätt och den gör att jag bara hinner ett femtiotal meter innan jag badar  i min egen svett. Jag skyndar på för att nå Casa Domingo som välkomnar mig med en uringul skylt med röda bokstäver. Det är svalt och skönt därinne varvid jag sätter mig vid närmsta bord och beställer in en öl och G&T med vatten.

Mina blå ögon avslöjar mig, de låter mig inte ha bordet utan sätter mig lite lälngre in, brevid en turistande amerikansk familj. Jag kontrar med att fråga varför jag inte får sitta där jag vill på spanska utan brytning.
sådana är reglerna, förklarar han nonchalant.
Bordet jag fick var inte lika som det innan, det är varmare i detta rum och dessutom tog det tre sekunder för mig innan jag blev irriterad på den amerikanska famijen i bordet brevid.
-I waaaaana buuuuuuuuurrrgeeeeeeeeeeer, klagar deras tonårsdotter, MCDonald is not far away, daddy, let´s go there.
de två sönerna leker med tapasräkorna, vägrar att smaka. stämmer in i storasysterns klagosång.

åka till ett annat land för att äta sin egen mat?? vilka puckon. jag sveper G&T n, beställer in räkor i vitlökssås, skinka i örtsås med melon(jamon aragon) papa bravas. och kyckling i tomatsås o chili,(pollo picante) en dubbel G&T och en pannacotta till efterrätt.

Maten var god men sällskapet  kunde varit bättre, i bordet brevid pågick ett krig under hela middagen som barnen verkar gå segrande ur. förädrarna har beställt in glass för att under stress äta sin mat under bräcklig fred. McDonalds blir familjens nästa anhalt. Tonårsdottern tittar  ner i teenmagazine, pojkarna leker med glassen.
När föräldrarna ätit färdigt så reser de sig upp, ber sina barn att skynda på. De vill inte slösa sin dag på resturang. de ärju i Europa, och då finns det massor att se. Pappan frågar mig innan han går vad det finns att se
-Try the Franco mausoleum, it´s a fantastic monumet over the great spanish leader, svarade jag och log över bilden av en amerikansk familj som frågade en spanjor om vägen till mausoleet över spaniens mest hatade man

Resten av  lunchen förflöt i lugn o ro, jag beställde in en extra tapas med räkor och letade i El pais  om det stod  något om Gerrard och en eventuell flytt till  Real, det gjorde det självklart  inte. Det som händer utanför spanien händer inte alls.

Tillbaka på hotellet väntade en av spanjorerna som ingick i det företag som vi skulle göra affärer med. Hans uppgift var uppenbarligen att ta hand om mig.
När jag upptäckte  att hans engelska inte var bättre än en  nybörjares bytte vi språk. han berömde min spanska och jag svarade  med att lägag till en sydamerikansk bytning- Sånt gör spanjorer irriterade eftersom den vanlige medelrodriguez inte accepterar att majoriteten av spanskan som talas i världen talas utanför spanien.

Inte en gång nämdes den förestående affären, hans arbete var att göra mig glad  vilket han också lyckades med eftersom det visade sig att han var en trevlig prick.
Jag bad honom om en kort rast, jag hade flygit tidigt på morgonen och behövde ett par timmars vila  innan mötet.
Det var inga problem enligt honom. han skulle vänta i baren och väcka mig 45 minuter innan:jag sa till bartendern att ge honom dricka på  rumsnotan.

väl i rummet öppnade jag min mail och fick se att jag fått mail ifrån Mattis och Anders, de var här, hade precis stigit upp, de hade tagit ett sent plan igår och hamnat rakt i la dolce vida.
Adressen de gav mig var på andra sidan stan. jag svarade att jag skulle ringa när jag var färdig.

sen kastade jag mig på sängen
och somnade gott.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0