Du sköna fördärvade värld

När vi närmade oss stockholm satt det tre mediumrare stekta homo sapiens i en toppmodern bil som inte kunde erbjuda en human tempererad zon inom dess väggar.
Jag svängde av motorvägen och körde direkt till Årsta havsbad där vi slet av kläderna och sprang nakna ut i havet denna underbara förmiddag.

När vi åkte igenom centrum så insåg jag hur mycket jag saknat stadslukten med allt vad den innebär av varm asfalt och avgaser, folk satt på uteserveringarna och drack öl, alla bekymmer  verkade bortblåsta där de passade på att njuta av livet.

Lunchen intogs på erstapaviljongen med utsikt över slussen och djurgården. Matilde drog upp mobilen innan jag hann att säga "lugn familjekväll" och bjöd in ett par av sina tjattrande väninnor( om ni läser detta, så vet ni att jag älskar er allihop, men ni kan få Jay Leno att framstå som en blyg körgosse i jämförelse med er)
Matilde hade kommit till stan i precis rätt ögonblick- dubbelavsnitt av sex& city..
-jeeeeeeeeeessssssssssusss, tänkte jag halvhögt. Måtte någon vilja umgås med mig.
Men mobilen förblev tyst. Jag förbannade mitt öde och att dra iväg med kajaken ikväll när dottern enligt överkomelse ska vara med mig vore att skjuta sg i foten.

Efter att ha hämtat upp Madrid biljetterna, fått numret till AVIS, och sigenrat mitt anställningskonrakt började hemkosmten med att vädra våra instängda överhettade lägenhet. Grannen hade vattnat tomatplantorna och kryddorna som utlovat.
Matilde drog iväg och köpte vin till tjejträffen och min dotter och jag lämnades att njuta resten av förmiddagen ensamma- Det är givetvis inga problem, vi gillar att hänga tillsammans menbilresan hade tärt på hennes batterier så leken slutade med att vi somnade i en hög pågolvet och vaknade inte föränn Matilde kom hem.

De spansktalande väninnorna kom i god tid före Sex& City och då var även mitt lugn slut. 10 dagar, jisses, 10 dagar har de varit utan varandra ändå så är det som de varit utan varandra i 1 år,minst. Jag sätter mig på balkongen för att liksom komma undan, går igenom posten med en kopp kaffe och wienerbröd.
Ana och Giaconda kommer ut, berömmer min bränna ,vill prata Parmiddagar på Möja,jag låtsas som jag  glömt det mesta av min spanska men det visar sig vara ett lönlöst motdrag,mot dessa sociala vampyrer hjälper ingetDe byter bara språk.
-Nu när du tjänar så bra, säger Giaconda. Ska ni inte leta efter ett hus eller en större lägenhet i ett bättre område?
jag var tvungen att bryta tystnaden.
-Kära Gia, började jag. Se ut över balkongen.
 jag pekar med hela handen på den rumänska familjen hade dukat till middag, de bjuder in irakierna och finnarna på bottenplan,överallt barn,mödrar och fädrar, mor och farföräldrar i en härlig symbios. Sen visar jag gia de utlänska familjerna som bor på bottenpan..där svenskarna febril försöker ordna en miniaturträdgård och gräset är klippt med millimeterprecision, har dom utnyttjat sin lilla gräsplätt till att odla grönsaker,
-Hur skulle jag vilja lämna allt det här??
Gia svarar inte, ler lite förbryllat och fyller på sitt vinglas.

Sex & City börjar och de församlade kvinnorna bänkar sig framföt Tv´n med pastasallad och ett fruktigt vittvin .

Jag verkligen avskyr den serien och speciellt huvudpersonen Carrie En 35årig kvinna som analyserar singellivet med en 14årings klarsynthet och har gett dagens i-landsproblem ett ansikte.
Resten av henens vänner knullar runt och när de inte gör det så pratar de om knullandet...herregud så ointressant!! jag står verkligen inte ut med den där serien,och  ärligt så  tror jag att kvinnorna som ockuperar vårt vardagsrum njnuter mer av varandras sällskap än vad de tycker att serien är intressant.

Jag vill gärna tro att det är så.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0