Semester i Banjoland del 2

Solen har tagit siesta mellan molnen, brunanden med familj sökte bröd på annat håll och hägern försvann.
Wedin stod på bryggan när jag kom tillbaka och hånade mig för att jag rodde när båten hade motor,  I köket hade livmodersbrigaden mobiliserats..de krävde alla att  min vänskap med Wedin skulle kvävas  i sin linda innan den blev ett hot mot harmonin.-han luktar ju fisk, säger sambon och rynkar på näsan.
-han dricker varje dag,säger Moster Ines med en grimasch som inte kan misstolkas.-Och,fyller moster bella i . Han spelar musik alldelses för högt.

Jag pussade var och en av de församlade kvinnorna på pannan att sa att de alla är understimulerade och att de skulle må bra av att få komma in till stan  för att bryta tristessen.
Dessutom påpekade jag att Wedin var ofarlig, men det var innan Olov,moster ines man ramlade in över de nyklippta häckarna drängfull.
Han försökte behålla hedern genom att förklara att Wedin kommit när han fiskade på andra sidan och att det skulle vara oartigt att tacka nej till en drink.Inget argument någon av kvinnorna köpte.

Den anklagade stod  i trädgården i höjd med  det lilla gästhuset  i full färd med  att fylla sin båt med  sprit och  korv.
- sônt  här har´ni int  i  stôckhôlm, ska du  mää ut  på sjôa?
-Nä,skrattade jag. Jag stannar nog här en stund.
-som du vill.

jag lade mig i soffan  för att läsa. Sambon tog bilen till stan. Olov snarkade högt i  i rummet brevid.
ljudet av Wedins båt försvann i fjärran.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0