Unionen är död och begraven

Jag har som tradition att vakna på Lördagarna , gå ner till cafét som ligger i vårt lilla centrum och fylla i en tipskupong.
Det finns en magi över att analysera tabelläget, gå igenom skador, dagsform och komma fram till rätt system( 64 eller 32 )men ändå hamna på  blygsamma  10 rätt,50 spänn i plånboken  och känslan av att iallafall haft majoriteten  av matcherna rätt tippade.

Vanligtvis handlar kupongen om vilket lag Chelsea ska spöa, sedan våran Sugardaddy Roman kom och köpte klubben och slog rekord i antalet spelarköp har min klubb blivit en väloljad lagmaskin som äter andra lag  till brunch varje lördag.
jag tänker förtränga det faktum att vi inte tog oss till CL final,Liverpools mål var ett falsarium, ett mål som inte var ett mål och efter denna mening  tänker jag inte diskutera  det mer.( blir oerhört upprörd när jag tänker på the bloody scouser..rövarpack)

Idag  bjöd kupongen mig på en obehaglig överaskning, div 2,superettan,allsvenskan och till min stora fasa Sverige-England..I Dam EM !!!
Varför göra en sport som är till för de närmsta sörjande till en nationell angelägenhet?  De vill bli behandlade jämlikt med sina kolleger i herrlandslaget men får de några rader kritik i rosa pravdan(aftonbladet sportblad) så grinar de högljutt och skyller på felcitering och  ett  översitteri från manliga sportjournalister.
men allvarligt, jag har sett några dammatcher och jag slutar aldrig undra över bristen påtempo, bollkontroll och teknik hos damerna i vårt landslag, med tanke på att de bästa gymnasterna är kvnnor och den mjuka kvinnliga kroppen borde damfotbollen iallafall vara teknisk där den brister i tempo. men inget av detta blir man bjuden på när man ser en damfotbollsmatch.
Jag lovar, om jag en dag får problem med för tidig utlösning,  då ska jag tänka på Sverige-finland, dam EM i fotboll. det borde ge mig några minuter extra.


Kjell, en norrman i fyrtioårsåldern som  brukar tippa på samma café och diskutera tippeligan,allsvenskan,superettan och andra minoritetsligor  satte sig ner  vid mitt bord .  Kanske borde jag  tillägga att han är en de dära klämtjecka äppelkindande   lokalpatrioter som   ingår i det
flaggviftande kollektivet den sjuttonde maj.
efter hälsningen börjar han
" Det gick ju inte  så bra för sverige sist "
" vad snackar du om ?"  svarade jag " Vi krossade Malta "
" jaaaaa meeeen,mot norge menar jag" han skiner upp i ett runarflin
" Vad är det med den matchen? ett ordinarie Norge kan inte slå sverige där hälften av spelarna tillhör hårbandsmaffian från Västkusten med mer än ett mål, är det den matchen du menar ? "

" Ja, men sverige vill ju alltid vinna mot Norge? "
" Vill vi ? "
" Ja, det är ju klart ni vill,ni har ju inte kommit över unionsupplösningen än, ni tar ju alla chanser ni  får  till att klämma åt oss"
" gör vi ? såvitt jag vet så levde ingen av oss 1905, varför skulle vi vilja ge igen för något som är dött och begravet ? "
och så kom den, som på beställning när man pratar med en norrman,kommentaren man inte kommer undan.
" men ni är ju avundsjuka på oss, för att det går bra för oss "
" och det går inte bra för sverige menar du ? "
" Vi  har ju oljan , den har inte ni "

Nej, där tog mitt tålamod slut.
" skulle vi vara avundsjuka på den norska cykelmonakin? eller ert  barn-på-helium-liknande miniatyrspråk ? eller är det  att trots er olja så är ni det dyraste landet i euoropa.säg mig norrbagge, vad är det i Norge som är så förbannat speciellt ?"

" Okej okej, lugna dig.men vad kände du när Sverige förlorade ?"

" Absolut ingenting, det var en match utan betydelse. jag har bara ett lag och det är Chelsea resten är ointressant"
" ja, men det visste jag" svarade Kjell.


Jag var nu färdig med kupongen så jag sa adjö till kjell och lämnade in den.
och  här hemma har jag ett säkert kort för att bota  premier leauge abstinensen. guldsäsongen på DVD,  minnes dvdn  över Gianfranco  Zola och  magic night, 5-0  vinsten över ManU  förnågra år sen.








 


Kommentarer
Postat av: hostileunderclass

fan, killen du har ju talang. Jag gillar sättet du får ihop meningarna, riktigt tajt och med härligt språk,men dina bloggar tar oftast slut när du är på G känns det som.

men ta åt dig, du har störst talang av alla på denna blogg, fortsätt som du gör för du blir bara bättre och bättre.

2005-06-12 @ 03:41:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0