utbygdsromantik

Det är ganska lätt att göra sig lustig över vår svenska landsbygd och dess innevånare om man är  boende i stockholm. dialekten, bristen på puls och småskaligheten i allt de gör.
Jag brukar inte göra det men har stora problem med att förstå den käcka äpplekindade lokalpatriotismen som härjar lite varstans i sverige. I skåne dominerar självgodheten, I norrland självömkan och här i wärmland utbygdsromantiken.
den yttrar sig i  att i varje hörn av detta län gör sitt bästa för att hävda det unika med just den plats där de bor, finnbygderna  runt östmark, flottarställerna i sysslebäck,picassoskulturens vänner i kristinehamn, pilgrimskyrkan i dalby os v . Jag har respekt för alla timmar de lägger ner för att andra ska deras hembygd med samma ögon som de själva. men har svårt att sätta mig in i motivet att särskilja deras bygd från andras.
för mig är sverige ett lapptäcke av underbara lokala historier och det är det som gör dem så speciella.
Idag har moster Ines och hennes man Olov kommit på besök, de ska stanna veckan ut.
Hennes man är arkeologoch han lever myten så att säga han har gått den svenska pilgrimsleden ett antal gånger. när han fick arbetet på hembygdsmusee´t och hörde att ett av torpen skulel kasseras köpte han det, rustade upp det och flyttade det till en ensligt belägen plats. där bor han med moster Ines, fyra grisar fem kor och några getter och han påminner mig varenda gång vi träffas om  den gången vi hade fällt en 12taggare och vi såg lodjuret passera oss  med några meter.( vaddå,lodjur finns ju på skansen)
Olov berättade att efter han gjort en hemsida för hembygdsgåden har han fått ett fyrtiotal bokningar  från hela europa. han undrade om jag hade lust att ta hand om grupperna som kommer från spanien. detta skulle ske på lördag. Jag tackade nej med motiveringen att jag har bara två veckors semester och dom vill jag njuta av

efter lunchen gick jag och la mig.
baksmällan var fortfarande en tung börda att bära. jag  rodde över till en ön raktöver med en filt.En häger kraxar ett stycke ifrån mig, en brunand med ungar lägger till brevid ekan. jag slänger resterna av mitt bröd till dem och somnar om.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0