En helvetes helg

  Jag vaknade på Castor hotell/ new york när nyheten om  New Orleans kablades ut.
Mitt i  världens rikaste land med världens starkaste armé och förmodligen världens mest enfaldiga president har ett  varigt sår öppnat sig och blottlagt hur liten människan är när moder jord är på krigsstigen.

Amerikaner jag pratde med förstod inte hur dett a kunde hända, i deras land men så kom andra nyheter, det federala stödet  till  preventiva katastrofåtgärder hade dått sina anslag nedskurna till hälften i vissa fall, i fattiga Louisiana kan inga  megastora företag gå in med sponsring som de gör i florida och texas. Underhållet till dammarna var eftersatt och var säkert  en bidragande orsak till att de brast . vilket land regering leker så med sina medborgares liv?
för mig är det ofattbart.

Jag letade i de stora tidningarna efter  åsikter som skilde sig från  den stora strömmen och fann Roy Stumer som skrev att han räknat dagarna till att en katastrof av denna .
"Tecknen har funnits där  hela tiden, med en golfström som blivit 1.5 grader varmare för varje år och ett USA som vägrar att ändra livsstil var detta  bound  to happen"

Jag vill inte gå så långt att ge amerikanerna  skulden för  katrina, men  att ett land straffas avnaturen så hårt  och blottar så stora fel  som den gjorde har för mig ett symboliskt värde.
Att det händer i new orleans där segregeringen fortfarande är en del av de svartas vardag, fattigdomen och uppgivenheten är större än på andra håll i USA  och att det var samma uppgivna svarta amerikaner som fick sina hem dränkta  och  inte kunde ta sig därifrån,samma  svarta amerikaner som  plundrar  i sin jakt för rent vatten , samma svarta amerikaner som beväpnar sig till tänderna och belägrar  sin stad   i enlighet med principen  den starkes rätt.
Den federala regeingens svar är lika svårt att förstå  som processen som ledde fram till beslutet att skicka nationalgardet och Irakveteraner till området.
Ordning framför evakuering ,respekt  för lagen framför  lindra människors lidande. vapen vapen och ännu mer av den starkes rätt.
Och ännu fler döda och ännu mer dödande och ännu mer av lidande.
( en amerikan säger med  ursäktande  ton" vi är dömda att  repetera våra misstag för att vi helt enkelt inte fattar att universum inte är USA )


Jag hoppas att de lär sig av detta och ställer de rätta frågorna till sig själva när de rannsakar sig.
och mina kondeleanser till Kelly Rodrigez  och Sam  Gordenstone som inte överlevde.

Vila i frid vänner.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0