Sängkammardiskussion

Ibland, bör en man hålla sina dagdrömmar för sig själv. speciellt då han på ett pojkvasker vis blir så uppfylld av den att det lyser i ögonen att just denna dagdröm inte har något som helst förankring i verkligheten.

SCEN 1 Det äkta paret s sovrum, precis efter tandborstning men innan godnatt kelet. Parets barn sover sött

Mannen :  Vet du vad jag fantiserade om idag ?

Kvinnan: Hoppas att det var om något bra

Mannen: Jag drömde om att de skulle sparka mig från jobbet för att jag tog en rövare och gick tidigt med massor  arbete kvar att göra.

kvinnan : Låter ganska troligt  ( I en ganska ointresserad ton )

Mannen : Vet du vad jag  tänkte då ?

Kvinnan:  Näää

Mannen  Att vi skulle sälja lägenheten och åka jorden runt för pengarna, du,jag dottern som en treenighet på exotiska platser med intressanta människor. Och när vi har tröttnat på det  öppna ett hostal, du i köket jag  ,guide som tar  turister på rundvandringar.

Kvinnan : Så vi skulle bara lämna allt det här ? Dagisplats till dottern, ett bra arbete, mitt  arbete som väntar på mig trots snart ett års  föräldraledighet, våra vänner.

Mannen : Men vänner, det hittar vi nya. och det finns ju internet så helt bruten blir ju inte kontakten.

Kvinnan : Ibland  förstår jag mig inte på dig, det värsta är att jag  tror att du någonstans i ditt  bohemhjärta menar allvar

Mannen: Vad skulle vara så farligt om jag vore allvarlig ?

Kvinnan: Precis allt, man gör inte så, människan behöver rötter, utan dom är  vi som  pollen som bara flyger omkring utan mål.

Mannen i vädjande ton till sin kvinna

-Älskling, varför inte leva ? bryta upp   och se  vad  vart  livet tar oss ?

Kvinnan i samma vädjande ton

-Älskling, om du inte trivs med arbetet så säg upp dig, om du inte trivs med livet lämna oss, om du inte trivs med dig själv , gör något drastiskt: men  skräm inte mig med  några dagdrömmar för att du skippat en halv arbetsdag och tagit  en välförtjänt  paus för att vara med dig själv.
klarar du inte av det så ska  du kanske inte smita någon mer gång.

 Mannen inser att han besegrad, av förnuftet av alla saker. han förväntade sig att kvinnan han älskar skulle drömma med honom .men kvinnor fungerar inte så, de fungerar och det är därför de alltid besegrar hopplösa romantiska drömmar om att dra iväg och ta dagen som den kommer. De är realister som uppskattar att deras män tar sig tid till dem någon gång , något som visar att förhållandet fortfarande är vid liv.

-Vet du, säger mannen tyst  innan han släcker lampan  på sin sida .
-Nej, svarar kvinnan.
- Det är tur att  jag har dig.
- Sov nu romatiska fjolla, du ska upp om fem timmar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0