Utvärdering

Det hände en fredagseftermiddag på ett kontor i centrala stockholm, en  avdelningschef  som vi kan kalla  för  Fredde kallade in  undersåten Lars  Tomlov  till sitt kontor. Mannen i fråga stod i full färd med att avsluta arbetsveckan och uppfylla sitt löfte till sin lilla familj.  Just denna eftermiddag var det  tänkt att de skulle till Eriksdal och bada.
Av detta blev det intet, utvärderingen kunde inte vänta. den var viktig sa Fredde och då var det bara för lasse tomlov att följa med in.

Fredde gick igenom de projekt som Tomlov hade utfört, han berömde Madrid och han berömde  New York  men det var något som hade gnagt i Fredde alltsedan Tomlov hade anlänt till byrån.
-Ja, vi anser att prydlighet och korrekthet är något  av ett minimikrav  för våra anställda. du t e x  ansluter inte till After Work ölen, du bär inte slips något som  mina överordnade kommenterat.
Har du något speciell anledning till att inte använda slips och falla in under det innan nämda beskrivningen av korrekthet och prydlighet ?
Lasse Tomlov såg på fredde med förvånad min, skulle detta vara andledningen till att utvärderingen inte kunde vänta, för att han inte bar slips, det  var som ett skämt utom det att fredde inte log. dessutom så irriterade Tomlov sig på att  fredde var yngre men försökte svänga till sig med en svenska som hörde hemma i det förgångna.
-Du glömde mössan?
-Vad? svarade Fredde förvånat.
-Ja den vi ska ha på oss så vi kan ta av oss den när vi pratar med överordnade, den  mössan.
-Nu förstår jag inte riktigt, fredde var inte beredd på denna vändning.
-Jag trodde detta skulle gälla min  arbetsinsats, inte  mina val  av kläder, svarade lasse tomlov behärskat.
- Men det är ju en del av helhetsintrycket, är det ett problem för dig om du skulle ta på  dig en slips o kavaj varje dag  när du  är här och arbetar under oss?
- Så  du menar, att jag skulle bli en bättre arbetare om jag satte på mig slips varje dag  och  använde kavaj lite oftare?
-Men  det var inte så jag menade,  det jag menar är att vi dagligen  kommer i kontakt med folk utifrån och det gäller att  möta deras  förväntningar när det kommer till affärer  på  denna nivå.

Lasse tomlov trodde inte  sina öron.
- Vet du, svarade tomlov, jag ska låtsas om att denna  utvärdering inte ägt rum. Sådana här jönserier har jag inte tid med, jag har en familj att möta och jag är redan en kvart försenad. Kanske fungerar dina teorier om ledarskap på Lundsberg( Lasse tomlov visste att han gått där) men här i den riktiga  världen där tar varje människa  beslutet om  sin klädsel för givet att  det är dennes val, inte ett tvång.

-Jag kommer att  rapportera detta, det vet du va ? sa Fredde i ett försök att skrämma Lasse  Tomlov
.
-Glöm inte slipsen  när du gör det, för utan den så vore du som vilken nolla som helst, och du får gärna visa mig en företagspolicy  som föreskriver slips  och kavaj  varje dag.

Lasse Tomlov hade lust att stoppa freddes slips i munnen,en sten med rep runt hans fot och hiva iväg snorungen med en katapult som används på hangarfartyg,  riktad mot bonnierhuset.

Han stängde inte dörren när han gick utan bara fortsatte ut där hans livs kärlek o barn väntade påhonom.
Hon kysste han ömt och frågae hur dagen varit.

-Från broilerfabriken intet  nytt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0